Nå går det mot vår og sommer, og man kjenner den herlige sola varme på nesetippen. Noen har plukket sin første hestehov, mens andre har testet sykkelen sin på den bare asfalten. Men med vår og snart sommer, så betyr det også at det nærmer seg skolestart for de eldste barna i barnehagen. En epoke nærmer seg slutten, både for foreldre, personalet i barnehagen – og ikke minst barna. Et år har gått siden de endelig ble de største i barnehagen. Mange barn gleder seg ofte til akkurat den tiden, for det er noe stort med å være størst. Sakte, men sikkert, har det blitt de som hjelper de minste, de smører maten sin selv ved måltider, ordner seg på toalettet uten mye hjelp, kler på seg selv og har fått større innblikk i bokstaver og tall. Det kan føles som om de er på toppen av verden, for i sitt liv så er de jo nettopp det i denne perioden.
Som regel har barnehagen en ordning der de eldste barna har en egen gruppe utenfor avdelingen – en førskolegruppe eller en skolestartergruppe. Denne gruppen får ofte gjøre ting som ingen andre får gjøre. Det er kun for de største barna. Skolebarna. Det er stas det! I disse gruppene er det forberedelser til skolestart gjennom ulike oppgaver og aktiviteter. Det innebærer blant annet oppgaver som gir en større forståelse for tall og bokstaver, men også samarbeidsaktiviteter slik at de får enda mer erfaring innen sosiale relasjoner, samspill og kommunikasjon.
Ofte kan foreldre lure på hva barnehagen gjør for å forberede barna til skolestart. Mange er opptatt av at barnet sitt skal inneha ulike teoretiske ferdigheter som å lese og skrive før de begynner på skolen. Her er interessen og kunnskapen til barna veldig ulik. Noen har kunnet skrive bokstaver, navnet sitt og andre ord i lang tid, mens andre ikke. Det samme gjelder for tall og matematisk forståelse. Barnehagen kan med fordel trygge foreldrene på at barna vil lære disse tingene på skolen, og at det er andre ting som er like viktig, eller kanskje viktigere å jobbe med i forkant av skolestart. Det at barna trygges på seg selv og sin selvstendighet er noe som burde arbeides med. At de har troen på at de kan klare ting, ha oversikt over eiendeler og lytte til beskjeder er gode ting å kunne. Arbeid med sosialt samspill og gode relasjoner er også noe å fokusere mye på, da det å kunne samarbeide og forholde seg til andre mennesker er noe man er avhengig av både i skolesammenheng og ellers i livet.
Det er en stor endring i barnas hverdag og liv som står på trappene. Noen er veldig klare og gleder seg til skolestart, mens andre kan grue seg eller ikke tenke så mye på det. Nye ting og nye opplevelser kan være spennende og gi en følelse av «skrekkblandet fryd». Dette håndterer barn forskjellig, akkurat som oss voksne. Her må man gi rom for alle følelser og være bevisst på egne holdninger og uttalelser rundt overgangen. Ved at de voksne i barnehagen og foreldre snakker positivt om skolen, kan hjelpe barna i å få positive assosiasjoner rundt den nye tilværelsen. Man skal allikevel være åpen for samtaler om barnas tanker om bekymring eller ulike negative tanker de måtte ha. Ved at alle følelser blir tatt på alvor vil barnet kunne føle seg sett og hørt, og få en trygghet i det.
Rammeplanen for barnehager sier: «De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen».
Barnehagene har gjerne en fast ordning med skolene som barna sokner til, hvor de avtaler besøksdager og blir kjent med uteområdet, samt klasserom og andre rom som er relevante. Alle forberedelser er med på å trygge barna i hva som kommer til høsten.
Forberedelsene til skolestart starter faktisk allerede ved barnas første dag i barnehagen. I en barnehagehverdag foregår det utvikling av lekekompetanse, kommunikasjon, relasjonsbygging, samarbeid og sosialt samspill, og mye av denne læringen skjer i både hverdagslig lek og ved planlagte aktiviteter. Barn lærer og erfarer gjennom alle årene i barnehagen, og alt dette er med på å danne grunnlaget for videre skolegang.
Barna går fra å være størst i barnehagen, til å være minst på skolen. Det blir en overgang for alle barn, uavhengig av hva de kan og ikke.
En epoke er over – og en ny begynner.
Kilder:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Vi bruker navnet ditt og kommentarer til å vise offentlig på hjemmesiden vår. Din e-post er for å sikre at forfatteren av dette innlegget har mulighet for å komme i kontakt med deg. Vi lover å passe godt på dine data og holde dem sikret.