Vennskap i barnehagen

opprettet den

Vennskap i barnehagen

 

 

«Fint at jeg traff deg, sikkert og visst,

deg har jeg tenkt på helt siden sist.
Jeg sier det gjerne igjen og igjen:

Jeg er glad for å ha en venn! 

Jeg er glad for å ha en venn!»

Tekst og melodi: Per Åmot Tveit

 

 

Vennskap i barnehagen handler først og fremst om å ha noen å leke med. Det viktigste for barna er å ha det gøy sammen i øyeblikket. Dette gjelder barn i alle aldersgrupper. Mange barn uttrykker at lek med venner er det aller beste med barnehagen. Vennskap er noe som gir barn en positiv selvfølelse.

 

Barn lærer mye av å utvikle egne vennskap, men de trenger også veiledning og støtte fra voksne. Vennskap utgjør en viktig del av barns sosiale og emosjonelle utvikling. Det handler om å støtte barnas selvfølelse, og at de skal mestre balansen mellom sine egne behov og det å ta hensyn til andres behov.

 

Rammeplanen sier at «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap».

 

Det betyr med andre ord at de ansatte i barnehagen har et ansvar for å hjelpe barna med å bygge relasjoner, at de opplever vennskap og får gode erfaringer innen sosial kompetanse. For å fungere godt sammen med andre er det en forutsetning å ha ferdigheter og kunnskap om sosialt samspill. Dette er kompetanse som kan og bør dannes i barnehagen for å forebygge læringsvansker og sosiale vansker senere i livet. Det at de voksne er oppmerksomme rundt barnas relasjoner og lek i barnehagen, er derfor veldig viktig. 

 

Det er ofte i lek og aktivitet at barn finner hverandre og danner ulike vennskap. Ved å tilrettelegge for flere typer lek, gruppeaktiviteter og samlinger kan derfor være med på å gi barna muligheter for å bygge gode relasjoner.

Arbeid med lek og vennskap kan gjøres på mange måter. Lekegrupper er et godt alternativ hvor man kan velge å variere gruppene etter blant annet alder, kjønn og interesser. Her kan man vurdere barna i forkant for å se etter hvilke behov de har og hvordan man kan jobbe målrettet for at barna skal kunne utvikle gode relasjoner, sosial kompetanse og en forståelse for lekekoder.

 

Gjennom bruk av lekegrupper vil barna ha større tilgang på en voksen da det er færre barn å forholde seg til. Dette kan være med på å gi en trygghetsfølelse, og at enkelte barn utfordrer seg selv litt ekstra. For noen barn er en full barnegruppe vanskelig å forholde seg til da det kan oppleves kaotisk og støyete. I mindre grupper blir det også bedre tid for den voksne til å observere, tilrettelegge, veilede og leke med barna. 

 

Det å være venner innebærer at man opplever seg selv som godtatt for den man er, og at man kjenner på en positiv selvfølelse i samspill med andre. Det å være en del av en gruppe og et sosialt fellesskap gir barna trygghet og sosial tilknytning. For at barna skal kunne lære seg å være en god venn, vil det være viktig at de føler seg respektert og anerkjent som mennesker og individer.

 

Barn lærer helt andre ting gjennom vennskap, enn de lærer kun av voksne. Grunnen til dette er at gjennom vennskap gir barna hverandre en unik glede som er viktig for å lære. Barn som er venner gir hverandre en egen motivasjon, som ingen andre kan gi. Det er ofte i leken og i samhandling med andre at barna tilegner seg kunnskap. Noen ganger kan leken bli vanskelig, og barna kan stå fast ved uenigheter. Da kan den voksne bidra med å gi støtte og veiledning. Det er også viktig at den voksne er bevisst på å gi og skape tid og rom for leken.

 

Vennskap kan være enkelt for noen, men mer komplisert for andre. Noen barn kobler lekekodene og de sosiale kodene greit, mens andre ikke. Noen er venner med alle, mens andre holder seg til noen få faste. Noen barn kan også føle at de er uten venner, da de kanskje opplever å bli avvist når de vil inn i en lek. Ingenting er mer normalt enn noe annet, men det er viktig at de ansatte i barnehagen hjelper de barna som trenger det, og er bevisste på å gi de mer kunnskap. Ved å anerkjenne barnets forsøk på å bli med i lek, og deretter vise eksempler som kan gjøre det enklere for dem å bli godtatt som lekekamerat vil være god veiledning. Barnets selvfølelse er viktig å bygge opp under, og da er det også viktig med positive tilbakemeldinger.

 

Barn som har vanskeligheter med lekekoder og sosiale koder, vil også ha vanskeligheter med å finne sin plass i barnegruppa. Hverdagen kan derfor bli både utfordrende og utrygg. Opplever man hverdagen slik vil det gjøre det vanskelig for barna med tanke på å tilegne seg ny kunnskap og lærdom. Det vil også være en utfordring senere i livet, da man er nødt til å forholde seg til ulike personer og situasjoner gjennom hele livet. Vennskapsrelasjoner og andre gode relasjoner kan med andre ord være forebyggende for lærevansker og sosiale vansker.

 

For de barna som har vanskeligheter med å komme seg inn i leken, kan den voksne finne aktiviteter som er attraktive for flere å være med på. På den måten vil kanskje andre barn vise interesse og søke mot det samme. Da har man skapt et godt utgangspunkt for barna til å møtes rundt et felles tema. 

 

Det er flere situasjoner i en barnehagehverdag det går an å se nærmere på, for å hjelpe barn som strever med vennskap og sosiale relasjoner. Bordplassering ved måltider er noe som enkelt kan justeres for å skape en positiv stund for flere. Det å ha det hyggelig når man spiser har også mye å si for trivselen til barna. 

 

Andre gode tiltak kan være å ha to ordensbarn, isteden for en, som kan samarbeide om dagens eller ukens oppgaver. Det å utføre ulike oppgaver sammen kan gi en god følelse av fellesskap. Et positivt samarbeid kan være veien mot et gryende vennskap.

 

På turdager går ofte barna på rekke, og kanskje to eller tre sammen. Her er det også en mulighet for å endre litt på rekken for at flere kan finne noen å gå sammen med. Små tiltak kan gi store og positive resultater.

Gode opplevelser sammen med andre gir en følelse av tilhørighet og fellesskap.

 

Har man en annen avdeling man kan samarbeide med, så er det fint å kunne ha noen grupper på tvers. Kanskje finnes det nye og spennende vennskap å utforske på en annen gruppe?

 

I det store og det hele så er det snakk om at alle barn skal trives i barnehagen, og at vennskap og gode relasjoner er med på akkurat det. I tillegg har det mye å si for utviklingen til barna både i barnehagen og senere i skoleårene. Det er altså ikke om å gjøre og splitte de barna som trives sammen, for det er viktig at de får tid til å være sammen, men heller at det til tider går an å bytte på hvem som er sammen. Om den voksne er bevisst på å belyse barnas positive sider, vil også andre barn legge merke til det, og det vil bli mer lystbetont å være sammen med flere.

 

Gjennom samtaler med barna kan man gi en større forståelse for hva som er viktig for å ha det bra. En samlingsstund kan være et flott utgangpunkt for å reflektere sammen. Snakker man jevnlig om viktige temaer, så blir det noe barna tar med seg i hverdagen. 


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din