Bærekraftig utvikling i barnehagen

Opprettet den

Bærekraftig utvikling i barnehagen
av førskolelærer Line Warberg

 

Jorden er ikke bare planeten vi bor på, men den er planeten til de som kommer etter oss. Den går i arv, så lenge den blir tatt vare på. Dette er noe som kan og bør læres allerede i barnehagealder. Rammeplanen for barnehager har et eget avsnitt om dette temaet. Der står det blant annet at en av de viktige oppgavene til barnehagen er å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Dette er et tema som kan virke både stort og overordnet. Ser man nærmere på det, vil man se at det ikke er så «farlig» og komplisert. Man trenger ikke nødvendigvis tenke så stort, men heller reflektere over hva et barnehagesamfunn kan gjøre for å bidra der de er. «Alle monner drar» er et kjent uttrykk. Om alle bidrar litt hver, vil det utgjøre en større forskjell totalt. Ved å «tenke globalt og handle lokalt» vil det kunne bli en verden som er verdt å arve av nye generasjoner. Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på hverandre og jorden vi lever på. Man skal lære å ta vare på seg selv, men også naturen. Mennesker som lever i dag, skal få dekket sine grunnleggende behov uten at det ødelegger for at de neste generasjonene får dekket sine. 
 
I barnehagen er det mye man kan finne på for å gjøre barna bevisste på et bærekraftig samfunn. Det handler om å gi små barn en begynnende forståelse for ulike sammenhenger og kretsløp i naturen og samfunnet, og hva alle kan gjøre for å bidra i det lange løp.
Under fagområdet «natur, miljø og teknologi» i rammeplanen er det et par referanser til bærekraftig utvikling. Det står at barnehagen skal legge til rette for at barna får mangfoldige naturopplevelser, samt oppleve tilhørighet til naturen. Gjennom å gi førstehåndserfaringer med naturen, og vise barna hvordan man kan bruke den til både lek og læring, vil barna kunne utvikle respekt og en begynnende forståelse for hvordan man kan ta vare på naturen. 
 
Fenomenene vann, luft og jord kan være spennende temaer og arbeide med sammen med barna. Man kan gjøre ulike forsøk og eksperimenter for å tydeliggjøre disse fenomenene. Her kan man også dra inn de evigvarende energikildene som er i naturen, og vise barna hva man kan få ut av sol, vann og vind. Ved å gjennomføre ulike aktiviteter innenfor temaet bærekraftig utvikling, vil det kunne bidra til å gi barna økt kompetanse og en større forståelse for helheten i naturen. Det vil gi erfaringer innen hvordan vi faktisk bruker naturen til vår fordel, og hvorfor det er så viktig at vi tar vare på den. Gjennom prosjekter med fokus på å ta vare på miljøet og verden i barnehagen, kan man samarbeide i grupper for å gi en følelse av tilhørighet. Føler man seg inkludert, og at man er betydningsfull, så vil man naturlig nok få mer lyst til å ta vare på de rundt seg og miljøet man er i.
Barn er nysgjerrige av natur, og liker veldig godt å lære nye ting. Hvordan man presenterer ulike temaer er av stor betydning for læringsutbytte til barna. Det handler om å gjøre aktuelle temaer spennende, slik at det fanger barnas interesse. 
 
I barnehagen er det flere forskjellige aktiviteter man kan gjennomføre for å gi barna innblikk i bærekraft. Man kan blant annet jobbe med resirkulering og plukking av søppel når man er ute på tur i skog og mark. Barn får tidlig lære at søppel skal kastes i søppelbøtten, og at det ikke hører hjemme i naturen. Det kan være både farlig for dyr og miljøet om det blir liggende, og det er noe barna fort blir opptatt av. Gjennom resirkulering så kan søppel få nytt liv, og her kan det hentes mye lærdom. Søppel trenger ikke nødvendigvis forbli søppel, det kan resirkuleres og bli noe helt nytt! En tom ketchupflaske kan faktisk bli til en støvsuger, tenk det!
 
Barnehagen kan også fremme gjenbruk av materialer og klær. Personalet kan oppfordre til kjøp og salg av brukte klær og utstyr, for eksempel gjennom å arrangere en «gjenbruks-café». Dette er noe barna syns er moro å bidra med. Barn syns ofte det er stas å bruke klær eller utstyr som har tilhørt noen de kjenner. Det går også an å ha søkelys på å bytte, fremfor kjøp og salg. 
Noe som barn ofte syns er veldig spennende, er å plante og så blomster og grønnsaker. Her er det muligheter for forskjellige prosjekter og aktiviteter. Om barnehagen setter i gang et prosjekt med planting og høsting vil barna oppleve og erfare hvor noen typer mat kommer fra. Dette kan være en veldig nyttig erfaring for å få kunnskap om mat, samt kunne gi en større respekt for naturen. Her kan man også gå videre til å lage sin egen kompost som man kan dra nytte av under plantingen.
 
Barn syns det er gøy å få ansvar og å lage noe som er sitt. Man kan for eksempel la barna få plante sin egen solsikke. Den vokser fort, og er noe konkret de kan følge med på og kanskje måle fra gang til gang. På denne måten vil de erfare at de skaper liv i naturen og at man må stelle pent med den for at den skal ha det bra, vokse og leve. Ved å ta med barna på slike aktiviteter vil de kunne få øynene opp for hvordan ting henger sammen.
 
Uten omsorg og næring er det vanskelig å vokse. Både for mennesker og natur.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din