Tilvenning i barnehagen

opprettet den

En ny begynnelse er ofte en avslutning på noe annet. For barn som skal begynne i barnehagen for første gang, så er det gjerne snakk om å avslutte en trygg og god hverdag hjemme med foreldrene. Det er en stor overgang for barnet, men også for foreldre og ansatte i barnehagen. Hverdagen endres for alle, og det kan være en intens og krevende periode. For noen foreldre er det snakk om å gi fra seg ansvaret for barnet sitt til andre for første gang, mens andre er spente på trivselen til barnet og hvordan barnehagelivet egentlig er. For de ansatte i barnehagen er det mange nye relasjoner å bygge, men også en forandring i barnegruppen som kan være spennende å ta tak i.
 

Ifølge Rammeplan for barnehagen skal barnehagen sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barna opplever trygghet og tilhørighet. Det skal legges til rette for en trygg og god start, sånn at barna har gode muligheter for å skape nye relasjoner og blir kjent med både barn, voksne og barnehagens rom og uteområde.
 

De minste barna er i utgangspunktet veldig utforskende og nysgjerrige vesener. De oppsøker det nye og finner spenning og glede i det. Samtidig kan de fort føle på engstelse for det ukjente. Det kan være veldig skummelt, vanskelig og vondt for barna og oppleve at foreldrene, de trygge omsorgspersonene, ikke skal være til stede i barnehagen. Da må man prøve å finne en balanse for både barn, foreldre og ansatte i barnehagen, for at overgangen skal gå så greit som mulig.
 

Barnet som begynner i barnehagen, får ofte en primærkontakt. Denne personen skal legge til rette for en trygg start for barnet, men også for foreldrene. De første dagene er den ene eller begge foreldrene med, og det er da en gylden mulighet for å bli kjent med hverandre. Gjennom hyggelige samtaler med foreldrene mens barnet er til stede, vil man utstråle trygghet. Trygghet smitter, så om barnet merker at foreldrene er positive og trygge ovenfor personalet, vil også barnet kunne føle på dette. Gjennom omsorg, tillit og respekt er det mulig å få til en god start for alle. I tillegg være forberedt på å bruke god tid på tilvenningen.
 

Den som er primærkontakt, har en viktig rolle i det nye barnets liv. Den første tiden er det den som skal gi trygghet når foreldrene tar avskjed, når barnet er sliten og lei, ved matsituasjoner, ved soving og bleieskift. Det er viktig å følge enkeltbarnets tempo for at det skal bli kjent med omgivelser og i forhold til relasjonsbygging. Barn er forskjellig, og noen er mer skeptiske enn andre. Det er derfor viktig at primærkontakten tar ting i et rolig tempo, og ser an barnet og dets signaler.
 

For at barnet skal håndtere overgangen best mulig kan det være lurt å gi foreldrene noen tips. En god dialog er viktig for alle parter. Før barnehagestart er det gjerne lagt opp til en oppstartsamtale med foreldrene. Denne samtalen er til for å samle informasjon om barnet og familien, og å gi foreldrene informasjon om barnehagen, ansatte og avdelingen. Her kan det lønne seg og forberede foreldrene på hva samtalen skal gå ut på, og at det er enkelte ting de kan gjøre seg noen tanker om i forkant. Da har foreldrene hatt tid til å tenke over hva de ønsker for barnet sitt i barnehagen, og til å vurdere hva de ønsker å fortelle. Det kan være alt fra noe vanskelig i familiesituasjonen, til hvordan foreldrene ønsker at avskjeden med barnet skal foregå ved oppstart. Det hender man sitter med ulike forventningene til oppstart i barnehagen, og at foreldrene tenker en ting mens de ansatte tenker noe annet.
 

I oppstartsamtalen, eller andre samtaler før barnet begynner, kan man blant annet anbefale foreldrene å bruke barnehagens uteområde før oppstart. På denne måten kan både barnet og foreldrene bli kjent med plassen, og vil kanskje kjenne seg litt tryggere. Om avdelingen bruker spesifikke bøker og sanger, så kan dette være en fordel å nevne. Da har foreldrene mulighet til å gjøre barnet sitt kjent med noe av innholdet det kommer til å møte i barnehagehverdagen. Alle slike småting er med på å gi trygghet.
 

Førstegangsforeldre er gjerne ferske når det gjelder barnehage og hva det innebærer, og spente på hvordan den nye hverdagen vil fungere for barnet og familien. Noen kan glede seg til oppstart fordi man ser at barnet sitt er veldig klar for nye utfordringer, mens andre kan grue seg fordi de kan føle det er for tidlig eller er redd for at barnet ikke vil trives eller får nok omsorg. Ved å møte alle foreldre med respekt og empati så vil man kunne gi de en større trygghet på at det vil gå bra for barnet og dem. Man må huske på å vise forståelse for at det kan være en vanskelig overgang.
 

Barnehagen skal bli barnets andre base for trygghet. Det er et sted hvor barnet kommer til å tilbringe mange timer hver dag. Det er derfor veldig viktig at trivselen til barnet står i fokus. Om barnet bruker smokk eller bamse/kos så er det gode hjelpemidler for en mykere overgang. Barnet vil kjenne på en trygghet i disse tingene, da det har funnet trøst i de tidligere og fordi de har en tilknytning til hjemmet. Disse tingene kan kalles for overgangsobjekter, og kan være noe som gjør overgangen smidigere. I starten kan det derfor være helt greit at barnet styrer hvor mye det vil bruke smokken og kosen. Det vil uansett finne andre ting mer interessante etter hvert, og da vil det bli naturlig å bruke disse tingene til kun trøst og soving.
 

For at enkeltbarn skal finne seg til rette i barnegruppen er det viktig at personalet legger til rette for et godt emosjonelt klima i gruppen. Det nye barnet trenger et godt samspill med de voksne, men også med de andre barna. Trivselen til barnet er avhengig av nettopp samspillet de utvikler i forhold til de andre. Samlingsstunder og andre gruppeaktiviteter vil derfor være positivt for relasjonsbygging. Det at man opplever fine og morsomme ting sammen skaper bånd, og det blir lystbetont for barnet å komme til barnehagen.
 

Den første tiden i barnehagen består av mange nye inntrykk og opplevelser for barnet. Det kan derfor være lurt å forberede foreldrene på at barnet blir veldig sliten, og at det kanskje ikke er så mye som skjer på fritiden slik at barnet kan hente seg litt inn igjen hjemme. Det er tross alt en stor overgang og avslutte tilværelsen hjemme, og begynne barnehagehverdagen. Det blir en helt ny tilværelse for alle. 
 

En ny begynnelse kan være spennende og fint. Lykke til med tilvenning og barnehagestart!

 

 

 

 

 

Kilder:
Kunnskapsdepartementet, 2017, Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Utdanningsdirektoratet.

S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger, Cappelen akademisk forlag.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din