Læring gjennom lek

Opprettet den

 

Læring gjennom lek

av førskolelærer Line Warberg
 

Store deler av barnehagehverdagen består av lek. Det er barnas hovedaktivitet, og de leker fordi det er lystbetont og gøy. Det er et sted hvor fantasien og kreativiteten kan få fritt spillerom. 
leken går alt an, og alt kan være lek. De kan skape sin egen verden, både alene og sammen med andre barn og voksne. Leken er en arena for utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. 
Gjennom leken utvikler barn sosial kompetanse, og grunnlaget for videre læring og danning. Barn går igjennom en bratt læringskurve de første leveårene. Av natur er de fleste barn nysgjerrige, kreative og ivrige på å lære. De lærer gjennom alt de opplever, erfarer og sanser. Barnehagen kan tilrettelegge hverdagen slik at alle situasjoner kan være en potensiell læringsarena. Læringssituasjoner oppstår ofte spontant, hvor den voksne følger opp barnets undring eller spørsmål. Man kan skille mellom uformelle og formelle situasjoner der læring oppstår.
Det er i de uformelle situasjonene i barnehagen det foregår mest læring. Det skjer i det daglige samspillet mellom barn, og mellom barn og voksne. Spesielt i barnets egne impulsive lek. Det betyr at det vil være store muligheter for å gi barnet gode lærings- og mestringsopplevelser i hverdagsaktiviteter, og i rutinesituasjoner som måltider og av- og påkledning. I de formelle situasjonene ligger fokuset mer på kunnskapsformidling. Dette foregår i tilrettelagte aktiviteter som samlingsstund, språkgrupper, temaarbeid og førskolegrupper. Barn lærer i alle situasjoner, og de uformelle situasjonene er like viktig for barns danning og utvikling som de formelle.

 

Rammeplanen for barnehager sier at «å bidra til at alle barn som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek, er fundamentalt». Personalet i barnehagen har et ansvar for støtte og veiledning, slik at barna kan utvikle seg til den beste versjonen av seg selv, og for at de skal lære hvordan de forholder seg til andre mennesker. For å bidra til dette vil det være et godt utgangspunkt at man kan tilby et varierende leke- og læringsmiljø, i tillegg til å møte barnet i de læringssituasjonene som oppstår spontant.

  

Gjennom lek og sosialt samspill med andre vil grunnlaget for sosial kompetanse legges. Det å kommunisere og samhandle med andre mennesker på en positiv måte er noe av det viktigste man kan lære. I leken vil barn oppleve å danne vennskap og relasjoner til andre. Det vil oppstå situasjoner hvor de må vise empati, ta hensyn, regulere egne følelser, hevde seg selv positivt og løse konflikter. Ved å gjøre seg erfaringer på denne måten vil de sosiale ferdighetene videreutvikles. 

I noen tilfeller syns barn det kan være vanskelig å komme seg inn i leken. Det kan i slike situasjoner være behov for veiledning og hjelp av voksne. Barns lek kan være komplisert, og noen ganger trengs det en del lekeerfaring og lekekompetanse for å delta. For å skape et trygt og godt lekemiljø, kan personalet i barnehagen vurdere å bruke mindre lekegrupper. Mange barn trives i mindre grupper der man har færre personer å forholde seg til. Det gir en bedre oversikt over leken, samt en trygghet i gruppa. Det er også viktig å tenke på at noen barn lærer av å observere andre i lek, og at dette er noe man må legge til rette for. Det at personalet i barnehagen er til stede og kan reflektere rundt samspillet i gruppa vil være nødvendig for å se hva de kan bidra med av nye impulser som bringer leken videre.

 

De ulike aldersgruppene i barnehagen leker forskjellig. De minste barna bruker mye «late som»-lek. Ved å introdusere nye elementer som kan bringe leken litt videre vil man kunne inspirere til utvikling av denne type lek. De eldre barna kan også dra nytte av dette, men vil også få utbytte av nye leker og leketemaer. På denne måten vil de få nye erfaringer som de kan bruke til å videreutvikle sin egen lek. De fleste som arbeider med barn har antakelig hørt foreldre snakke med barnet sitt om dagen i barnehagen, og fulgt opp med spørsmålet: «har du bare lekt i dag?». For å bevisstgjøre foreldre på hva det innebærer å «leke», kan man blant annet lage et tankekart med barna hvor de beskriver eller tegner hva de har lekt og personalet noterer ned alle de faglige områdene barnet faktisk er innom i denne prosessen. Dette kan være en god øvelse å gjøre for personalet også, for selv å være bevisst på hvor mye læring som skjer i leken.
 

Barn lærer når de leker og leker når de lærer. 


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din