Lek og voksenrollen 

Opprettet den

Lek og voksenrollen 

Av Spesialpedagog Sigrid Backe Skustad

 

Leken har en viktig plass i barnehagen. Blant annet for læring, utvikling, bearbeiding og relasjonsbygging. Det er vesentlig at de voksne ser dette og verner om den. For noen barn kan det være utfordrende med lek og kan da gå glipp av mye verdifull læring. Det kan være flere grunner til dette. De kan behøve støtte av voksne rundt seg for å få gode erfaringer og mestre samspillet. For eksempel en voksen som kan megle under konflikter eller hjelpe til med å koble barna på hverandres lek. Enkelte behøver noen som kan være talerør slik at leken ikke går i oppløsning. For eksempel hvis barnet har lite verbalt språk. Dersom en voksen tar rolle og er delaktig kan det bidra til at barna er motiverte for å holde leken over tid, og det kan tilføre nye impulser og erfaringer. Den voksne kan også lage nye, inspirerende lekestasjoner med tepper, udefinerbart lekemateriale og slik tilrettelegge for et godt lekemiljø.
 

Enkelte barn strever med å late som i liksom-lek og kan ha behov for tilrettelegging i mindre grupper. For eksempel at den voksne legger opp til lek som er kjent for barnet og at barnet vet hva det skal si. Man kan for eksempel ta utgangspunkt i et eventyr, noe fra barne-tv eller et tema barna interesserer seg for, slik vil de også få felles referanser. Noen barn kan trekke seg unna leken og gi uttrykk for at de ønsker å leke alene. De har laget seg strategier for å slippe å være i samhandling med andre. Men det er ikke nødvendigvis det de egentlig forteller ved å uttrykke dette. Her er det viktig med våkne voksne! Dersom et barn strever med å komme inn i lek, kan det for eksempel være behov for en voksen som gir barnet rekvisitter som passer. 


Lotte ser på at de andre barna leker med dukker, hun vil også være med, men vet ikke hvordan hun skal komme inn i leken. Trine, en voksen på avdeling finner en dukke og en tåteflaske som Lotte kan bruke. Lotte går så bort til de andre og sier: “Se! Dukken min er veldig tørst”. Slik fikk Lotte en inngang til leken og fikk en ny mulighet for å få gode erfaringer med andre barn. Neste gang Lotte er usikker kan det hende hun forsøker det samme på egenhånd.
 

Det er viktig å observere leken for å undersøke om det er noe barnet strever med og kan behøve hjelp til. Leken kan gi oss mye informasjon, den forteller mye! Den voksne bør også være en god rollemodell og vite når det er naturlig å trekke seg unna og la barna utforske på egenhånd. Slik vil de få gode sosiale erfaringer som kan bidra til vennskap og relasjoner som har betydning videre i livet. Barna som trenger støtte for å komme inn i lek, skal få det av gode, varme voksne som ser hvor viktig leken er! 

 


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din